Consultari publice dedicate domeniului HoReCa
Prin inițiativa comună lansată la începutul lunii mai, Camera de Comerț și Industrie Maramureș și Consiliul Județean Maramureș continuă seria consultărilor publice cu mediul de afaceri local. Scopul acestor întrevederi este de a identifica atât problemele companiilor maramureșene afectate de criza coronavirusului cât și propunerile de măsuri care ar putea veni în sprijinul relansării activității acestora.
CCI Maramureș apreciază buna cooperare cu autoritățile publice locale și județene în toate acțiunile comune menite să susțină mediul de afaceri și să încurajeze dimanizarea economiei locale. Consiliul Județean Maramureș rămâne, în acest sens, unul dintre partenerii de încredere ai instituției camerale, care încurajează promovarea proiectelor și acțiunilor de dezvoltare a mediului de afaceri. Astfel de întâlniri prin care se transmite la nivel central vocea comunității de afaceri din județul nostru ar fi fost mai dificil de realizat dacă nu am fi găsit în instituția Consiliului Județean Maramureș și în președintele Gabriel-Valer Zetea un partener implicat și deschis dialogului. CCI Maramureș își respecă atribuția principală și anume aceea de a reprezenta mediul de afaceri și de a constitui interfața dintre comunitatea de business, respectiv membrii săi și autoritățile publice ori alte cu organisme, motiv pentru care organizarea acestor consultări a fost considerată vitală.
Seria întâlnirilor cu mediul de afaceri a continuat în data de 13 mai a.c., în sala de ședințe ”Bogdan Vodă” a Consiliului Județean Maramureș, de această dată la consultări fiind invitați reprezentanți ai domeniului #HoReCa: Diana Iluț – manager agenția de turism Sfara Tours, Danuț Iurca – administrator Tourism Services Alpina SRL • “Casa Iurca”, Eugenia Coza – director Complex Turist Șuior, Gabriel Roman – manager Complex Lostrița (Romanița Impex SRL) și Ramona Mihaela Pode – director Complex Secret Garden. Din partea autorităților publice au fost prezenți președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea și Cornelia Luca, director în cadrul Primăriei Municipiului Baia Mare, Camera de Comerț și Industrie Maramureș fiind reprezentată de președintele instituției, Florentin-Nicolae Tuș.
Reprezentanții domeniului #HoReCa au prezentat o serie de probleme cu care se confruntă în plan local, dar și propuneri privind măsurile care ar trebui luate în acest domeniu, pentru sprijinirea activității agenților economici din județ, protejarea sănătății angajaților la locul de muncă, dar și a turiștilor care vizitează Maramureșul. Returnarea banilor pentru vacanțele anulate ale românilor reprezintă principala problemă pentru operatorii din turism. Hotelierii și organizatorii de evenimente cer, spre exemplu, o reducere de 25% la impozitele pe clădiri pentru agenții economici din domeniul hotelier și protecție în fața supermarketurilor care vând băuturi la prețuri extrem de reduse, iar restaurantele nu mai pot să pună adaos care să creeze plus valoare. De asemenea, în opinia acestora, este prioritar ca șomajul tehnic să continue și este necesară totodată implementarea un ghid de bune practici în domeniu, cu reguli clare în contextul pandemiei generate de COVID-19, pentru a-și putea relua activitatea.
Propunerile de măsuri transmise de reprezentanții domeniului #HoReCa vor fi transmise autorităților publice centrale, cu mențiunea că în județul Maramureș sunt pregătite măsuri pentru continuarea activității economice, iar promovarea turismului reprezintă unul dintre obiectivele majore ale administrației județene. Totodată, vor fi inițiate măsuri și la nivelul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, în vederea sprijinirii activității economice și în starea de alertă. Nu în ultimul rând, Consiliul Județean Maramureș și Camera de Comerț și Industrie Maramureș în colaborare cu Instituția Prefectului vor avea o întâlnire de lucru și cu directorii principalelor instituții deconcentrate din județ, în vederea prezentării situațiilor sesizate de reprezentanții #HoReCa.