KRA’GAS – Promovarea meșteșugurilor și a gastronomiei ca elemente relevante ale patromoniului cultural imaterial din Euroregiunea Carpatica
Proiect co-finanțat prin programul ENI CBC 2014-2020 Ungaria-Slovacia-Romania-Ucraina
Lider de proiect
- Camera de Comerț și Industrie Maramureș (România)
Parteneri
- Universitatea Babeș-Bolyai (România)
- Universitatea din Miskolc (Ungaria)
- Universitatea Națională din Uzhhorod (Ucraina)
- Camera de Comerț și Industrie Borsod-Abaúj-Zemplén (Ungaria)
- Transcarpathian Enterprise Support Fund – TES Fund (Ucraina)
Finanțare
Valoare totală – 646 616,35EUR
Contribuție UE – 581 954,68EUR
Perioada de desfășurare
01.10.2019 – 30.09.2021
Context
KRA’GAS propune o abordare inovatoare pentru promovarea patrimoniului și a potențialului turistic reprezentat prin meșteșuguri și gastronomie în regiunea transfrontalieră Ungaria-România-Ucraina. Într-o perioadă de globalizare și uniformitate culturală, patrimoniul cultural și creativitatea meșteșugurilor alături de gastronomie reprezintă co-creatori ai identității regionale. Ca atare, ele sunt percepute drept „condimente” strategice, potențând dezvoltarea turismului. Poziționată la intersecția dintre Balcani, Europa Centrală și de Est, această regiune are zone culturale recunoscute, dar, ca și în alte părți ale lumii, moștenirea imaterială suferă din două motive: dispariția meșteșugurilor tradiționale și a gastronomiei și lipsa de vizibilitate. Soluția este oferirea producătorilor locali vizibilitate prin accesul la piețele turistice, iar dezvoltarea turismului oferă o oportunitate excelentă în acest sens.
Obiectivul general al proiectului
Obiectivul general al proiectului este cel de a dezvolta cooperarea transfrontalieră în regiunea proiectului, prin promovarea meșteșugurilor și a culturii gastronomice a regiunii, în rolul lor de componente relevante ale patrimoniului cultural al Euroregiunii Carpatice și ca destinatii turistice regionale comune, sprijinind astfel apropierea comunităților locale și reducerea diferențelor dintre membrii UE, Ungaria si România, și Ucraina.
Obiective specifice
- Derularea unei analize antropololgice care să scoată în evidență asemănările legate de meșteșuguri și gastronomie din regiunile partenerilor;
- Identificarea și realizarea unei rute turistice transfrontaliere în regiunea proiectului;
- Derularea unei campanii de comunicare care să susțină și să promoveze traseul turistic transfrontalier ca modalitate de conectare a producătorilor locali la piețele turistice, inclusiv organizarea unui Festival Internațional de Meșteșuguri și Gastronomie.
Public țintă
- părți interesate din regiune (directe și indirecte): beneficiari, cum ar fi actori locali care oferă servicii în turism, restaurante, facilități de cazare, artizanat, muzee, centre de informare turistică, administrația locală etc. – atingerea a cel puțin 100 de părți interesate;
- comunități locale – persoane care trăiesc în regiunea proiectului, interesate de știri locale, de activități culturale și de dezvoltarea generală a regiunii lor – atingerea unui reach de cel puțin 20.000 de persoane;
- public general din țările acoperite de proiect – persoane cu interese în domenii precum meșteșuguri, gastronomie tradițională, artă culinară, tradiții, dezvoltare culturală, turism și turism cultural – atingerea unui reach de cel puțin 400.000 de persoane;
- potențiali turiști culturali internaționali – persoane cu interese specifice care urmăresc să descopere experiențe și destinații noi, din țările care atrag cei mai mulți turiști din regiune (de ex. Germania, Austria, Polonia, Italia etc.) – reach de cel puțin 100.000 de oameni.
Activități generale
Cercetare, management și planificare
Primele luni ale proiectului sunt dedicate în principal activităților de cercetare, management și planificare.
Analiză antropologică
Prin efectuarea analizei antropologice în regiunea proiectului, cu aplecare pe meșteșuguri și gastronomie, proiectul va contribui la crearea condițiilor adecvate pentru înțelegerea zonei proiectului mai mult ca o arie culturală comună, decât ca o sumă de mici culturi locale.
Identificare, cartografiere și testare
Aceasta va crea un context coerent pentru a doua etapă, aceea de identificare, cartografiere și testare a unui traseu turistic transfrontalier tematic în regiunea proiectului, un traseu turistic care va scoate în evidență meșteșugurile și gastronomia. Astfel, dezvoltarea și promovarea unui traseu tematic (bazat pe cercetare), va genera un instrument turistic vizat, promovând regiunea nu ca o listă de destinații regionale specifice, ci ca o destinație turistică comună.
Testarea traseului va fi făcută de membrii din echipa de proiect, iar la final se va organiza un info-trip în urma căruia traseul va beneficia de pomovare bazată pe realitatea din teren. Astfel, ruta va fi lansată cu un grup format din 15 persoane, printre care reprezentanți ai presei (TV, presa online națională si regională), bloggeri, formatori de opinie etc, care vor fi invitați să experimenteze ruta culturală și apoi să vorbească și să scrie despre această experiență în comunitățile lor, prin articole, bloguri etc. Din fiecare țară vor fi selectați un număr de 5 participanți din categoriile menționate mai sus.
Festival Internațional de Meșteșuguri și Gastronomie
La sfârșitul proiectului va fi organizat un eveniment internațional la Baia Mare, având ca obiectiv promovarea rutei turistice astfel lansate, patrimoniul cultural al regiunii și rezultatele proiectului. Evenimentul, cu o durată de o zi, va fi organizat pe trei paliere:
– conferința de închidere, unde părțile interesate, reprezentanții comunităților locale și reprezentanții mass-media vor fi informați despre principalul rezultat al proiectului, ruta turistică transfrontalieră lansată, pentru a distribui informațiile în continuare publicului larg;
– conferința de specialitate, cu grupuri de discuții, în cadrul căror partenerii academici își vor prezenta principalele concluzii, lansând și volumul colectiv de articole științifice rezultate din activitatea de cercetare. Această conferință va fi coordonată de UBB.
– Festivalul Internațional de Meșteșuguri și Gastronomie, unde meșteșugari și bucătari din regiune își vor dovedi talentul, iar oamenii vor putea experimenta și sărbători artizanatul și gastronomia din regiunea transfrontalieră. Aici vor fi așteptați cel putin 30 de meșteri și bucătari și aprox. 2000 de vizitatori. Din fiecare țară vor fi selectați un număr de 10 participanți.
Campanie Online
Destinația turistică comună conturată prin traseul turistic transfrontalier creat va fi susținută și promovată prin intermediul unei campanii de comunicare care va include instrumente de promovare online, un site web dedicate și platforma de socializare Facebook destinată rutei.
Traseul turistic creat va beneficia de o pagină web care va fi un instrument important de promovare a meșteșugurilor și a gastronomiei din zonă. Pe de altă parte, acest site web va crea legatura între meșteri și piața turistică. Un traseu tematic transfrontalier matur, construit pe patrimoniul cultural și istoric comun al regiunii, va consolida comunitățile din regiunea proiectului și va oferi prosperitate, stabilitate și cooperare în regiunea vizată.
Rezultate așteptate
- Traseu turistic tematic bazat pe cercetare antropologică în regiunea proiectului
- Pagina de Facebook și Website dedicate traseului tematic și evenimentelor din cadrul proiectului
- Festival Internațional de Meșteșuguri și Gastronomie
- Materiale de promovare a traseului turistic: harta traseului, pliante
- Volumul științific – volumul colectiv de articole știintifice rezultate din activitatea de cercetare.
Doritorii sunt invitați să urmărească postări despre meșteșuguri și gastronomie pe pagina de Facebook a proiectului https://www.facebook.com/ViaGastrocarpathia/
Manager proiect KRA’GAS: Florentin Tuș, kragas@ccimm.ro
Persoană de contact: Alexandra Lazăr – coordonator de comunicare – KRA’GAS, kragas@ccimm.ro